Bodø Begravelsesbyrå
Bodø Begravelsesbyrå: Ei rask, trygg og kundevennlig nettside
– Det er viktig at kundene finner oss enkelt når de er i en sårbar situasjon.
Å få rangering høyt oppe hos Google var viktig for Bodø Begravelsesbyrå da de skulle ha ny hjemmeside ved årsskiftet..
– Det første våre kunder ønsker er å finne et telefonnummer å ringe til.
Når man har mistet noen og plutselig har behov for et begravelsesbyrå, står mange i en sårbar situasjon. De fleste setter nok da pris på at det er raskt og enkelt å finne den kontaktinformasjonen de søker etter på nettet. Det var akkurat det Bodø Begravelsesbyrå ønsket med sin nye hjemmeside.
– Vi befant oss i den situasjonen at vår nettside var blitt for gammel til å bli funnet raskt, forteller gravferdskonsulent Espen Hovland hos Bodø Begravelsesbyrå.
Årsaken var at siden ikke lenger oppfylte kriteriene som Google verdsetter, og som premieres med at du kommer høyt opp på siden deres når det søkes på ord som er relatert til din bransje.
Det rimet dårlig med Bodø Begravelsesbyrå sine mål for nettsiden: Å rangeres høyt på Google-søk i konkurranse med andre byråer i byen, og raskt gi god informasjon til de som besøker hjemmesiden – enten som pårørende eller som gjester til minnesider.
Dette har Bodø Begravelsesbyrå nå gjort noe med gjennom å velge enda en nettside levert av Digitalt Byrå.
Ved å velge Digitalt Byrå, får bedriften din en hjemmeside med følgende garantier:
- Universell utforming
- Høy hastighet
- Høy sikkerhet.
- Optimalt utgangspunkt for plassering høyt oppe hos Google.
- Alle får tilgang til hjemmesiden din, uavhengig av funksjonsevne.
- Dokumentasjon og UU-garanti på at selskapet følger lovpålagt regelverk.
- Positivt omdømme
Trygghet med et erfarent byrå
– Det var Digital Byrå som laget vår forrige nettside. Vi var fornøyde med dem i fra første runde og kjente godt til daglig leder Tore Mårli, så det føltes trygt å velge dem igjen. Det at de har eksistert som byrå i flere år, var også avgjørende for valget vårt, sier daglig leder og gravferdskonsulent Wenche Ø. Helgesen i Bodø Begravelsesbyrå.
De ønsket også et nytt uttrykk på siden, hvor de i større grad ønsket å få fram det menneskelige aspektet ved kontoret og friskere farger.
– Vi ønsket en mer personlig hjemmeside som i større grad synliggjør oss som jobber her. Ei side som «ufarliggjør» oss og det vi driver med overfor kunden, forteller Helgesen.
Årsaken til at hjemmesiden deres nå synes høyt oppe hos Google, skyldes at Bodø Begravelsesbyrå har valgt ei nettside med universell utforming. Det ble et lovpålagt krav i Norge fra januar 2021 og Digitalt Byrå er en unik leverandør av slike sider.
Fordeler med en universelt utformet nettside levert av Digitalt Byrå
Med universell utforming er nettsiden din optimalt tilrettelagt for søkemotorer samt ulike hjelpemidler for personer med funksjonsnedsettelse. Det å ha ei nettside som ikke ekskluderer mennesker med funksjonsutfordringer, liker både Google og norsk lov. Cirka 30 prosent av Norges befolkning har funksjonsutfordringer som resulterer i digital utenforskap.
Siden bedriften din får en hjemmeside som oppfyller kravene i norsk lov, risikerer den heller ingen bøter ved et evventuelt tilsyn fra Digitaliseringsdirektoratet.
Dyktige og oppdatert.
– Hvordan opplevde dere samarbeidet med Digitalt Byrå og prosessen fram mot levering?
– Vi opplevde dem som dyktige og oppdaterte på norsk lovverk. Digitalt Byrå står på til de kan gå god for ei side selv, og de leverer alltid innen frister og etter avtaler. Vi la frem våre ønsker og behov til Digitalt Byrå og så kom de med forslag ut fra det. De var flinke til å følge oss opp og flinke til å lage planer for arbeidet. Vi synes vi har fått et kjempebra sluttresultat, alt fungerer og nettsiden er stabil. Vi har aldri hatt nedetid på den, sier Helgesen og Hovland.
– Er det noen funksjonaliteter som dere har fått på sida, som dere er ekstra fornøyde med?
– Den universelle utformingen som gjør at siden er sikker, brukervennlig og kommer høyt opp hos Google. Konkret er det det visuelle grepet vi har gjort på nettsiden, ved å tidlig gi et tydelig menyvalg for de som er pårørende og de som skal besøke minnesider. I tillegg er vi veldig fornøyde med å ha fått ringeknapp i mobilversjonen av siden, sier de.
De ønsket også at de som besøker siden får en god brukeropplevelse, og synes siden er et godt verktøy for å finne informasjon og svar.
– Tidligere var det mange av de samme spørsmålene som gikk igjen fra pårørende. Nå brukes nettsiden først til å finne et telefonnummer å ringe, så brukes den i ettertid til forberedelser av seremoni, forteller Hovland.
Nå håper han og Helgesen at terskelen for å kontakte Bodø Begravelsesbyrå er betraktelig lavere – både gjennom søk og gjennom måten de fremstår på.
– Digitalt Byrå er dyktige på det de gjør. Vi fikk den funksjonalitet vi ønsket og de har et godt verktøy for å levere sikre, skreddersydde og tilgjengelige nettsider, avslutter Wenche Ø. Helgesen og Espen Hovland i Bodø Begravelsesbyrå.