Nordland fylkeskommune - 177nordland.no

Samtidig som bomringen ble innført i Bodø i oktober 2015 ble prisen på periodebilletter på bussen satt ned og Sone 1 utvidet mot Tverlandet og Skaug. Nordland fylkeskommune ønsket i den forbindelse å kjøre en kampanje for å få flere til å velge bussen, spesielt til og fra jobb.

mpDesign har bidratt med idé, strategi, design, produksjon av kampanjemateriell samt praktisk gjennomføring.

Vi fikk lånt en buss med sjåfør og takket være sporty statister og fotograf Karoline O. A. Pettersen fikk vi tatt en flott bildeserie til kampanjen.

En animasjonsfilm om fordelene ved kollektivtransport ble også også kjøpt inn og inngår i kampanjen.

Kampanjen ble kjørt i hele Nordland med hovedvekt på Bodø.
Her er noen smakebiter:

Image





Det ble utviklet en Reisekalkulator som synliggjør kostnadene ved bilbruk i forhold til periodebillett på bussen.

Image


Det ble distribuert foldere med informasjon om nye priser og soner.

Image


Det ble kjørt annonser i AN og Bodø Nu men hovedtrykket for kampanjen ble lagt på Facebook. Her ble det kjørt forskjellige annonser til de forskjellige geografiske områdene. Reisekalkulatoren ble brukt som landingsside for Bodø-folk mens folk utenfor Bodø ble sendt til informasjon om billetter og priser.


Image
Annonsene ble en arena for frisk meningsutveksling om alt fra bompenger til busspriser og fergeruter. For NFK ble det en del spørsmål å svare på men en god mulighet for å få dialog med bussbrukerne. I tillegg fikk man informert og oppklart om misforståelser rundt priser og rutetilbud underveis.

Det ble også kjørt annonser på VG mobil.

Image


14. oktober delte NFK ut kuponger på gratis bussreiser for å oppmuntre de som vanligvis ikke tar buss til å prøve.

Image


Image

Også her ble det kjørt avisannonser i tillegg til massiv annonsering på facebook. Nok en gang fikk NFK hendene fulle med å svare på spørsmål og mye god dialog oppstod.

Image

Kupongene kan benyttes fram til 15. november og det blir spennende å se om flere velger bussen i tiden som kommer.